פרשתנו קטנה בכמות אך מרובה בהלכות. ישנם פסוקים קצרים המהווים בסיס לכמה פרקים בתלמוד העוסקים בדיני ממונות, טענות, עדויות, רוב, ברי ושמא, עד אחד, שני עדים, הכחשות ועוד. יש בזה פרטי פרטים, שאותם אנו לומדים מתורה שבעל פה. ללא תורה שבעל פה לא היינו מוצאים את ידינו ואת רגלינו כיצד להתאים דינים אלו למציאות שאנו דנים עליה.
חוקים אנושיים מתאימים לדור שבו הם נחקקו, אך תורת ה' והמשפטים שנתנו לעם ישראל הם נצחיים ואינם משתנים בהתאם לזמנים. זהו צדק אלוקי מוחלט שקיים לנצח. עם זאת להנהגת הציבור יש סמכות לתקן תקנות לטובת הציבור, כגון ביחסי עבודה, מסחר, כללי התנהגות ברשות הרבים, ובכל העניינים שהתורה לא קבעה דין.
"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" - דרשו חז"ל: לפניהם ולא לפני גויים. כלומר, כשיש לאדם מישראל בירור ממוני בינו לבין חברו, עליו להזדקק לשופטי ישראל הדנים לפי דיני התורה, ולא ללכת לערכאות גויים ולשופטיהם, אפילו אם במקרה המסוים הם שופטים לפי המשפט שלנו.
שופט של תורה הוא זה שנסמך ע"י סמוכים עד משה רבנו. דיין סמוך יכול לדון דיני קנסות. כיום לא יכולים לדון דינים אלו , מפני שאין לנו דיינים סמוכים. ראשונים רבים סוברים שמערכת המשפט שלנו מועילה מדרבנן, כהגדרת חז"ל "שליחותייהו דקמאי קעבדינן", כלומר, אנחנו פועלים כשלוחים של הסמוכים האחרונים שמינו אותנו לשפוט בדברים שמצויים גם בזמננו. אבל דיני קנסות, כיון שאין בהם חסרון כיס אין דנים, ולכן גנב שנמצאת הגניבה בידו אינו משלם כפל. אעפ"כ המדינה יכולה לחוקק חוקים לצורך שעה, ולקנוס את הגנב בתשלום נוסף על הגניבה עצמה.
אנו מתפללים "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה". הרמב"ם בהלכות סנהדרין כותב, שאם כל חכמי ארץ ישראל היו מתכנסים ומקבלים על עצמם אחד מהם ואומרים לו שהוא כמו סמוך, יכול לצרף עימו עוד שניים ולסמוך אחרים, מפני שלציבור שנמצא בארץ יש כח לחדש את הסמיכה, וכך יתקיימו דברי הנביא "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועציך כבתחילה". אלא שבזמננו יש עדיין חולשות, ואין אפשרות לכנס את כל חכמי ישראל שיסכימו למנות אחד בראש.
נקווה שעם ישראל יחזור בתשובה בכל התחומים, ואף בתחום זה, ויכיר את הערך העצום שיש במערכת המשפט של תורת ישראל, עם הצדק היושר והאמת שיש בה. לא ירחק היום ויתקיימו דברי הנביא על השבת השופטים, וזה בסופו של דבר יקרב את ביאת משיח צדקנו. "ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה" - משפט אמת ושופטים צדיקים רודפי אמת וצדק.