דברים לפרשת השבוע - פרשת שמות, מפי מו"ר הגאון הרב דוב ליאור שליט"א - בצירוף קטע שנשמט במשלוח הקודם‎

ספר שמות בכללו נקרא על ידי הראשונים 'ספר הגלות והגאולה'. הגלות היא קיום הנבואה 
שנאמרה לאברהם אבינו, "גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה".
מה היתה מטרת הגלותמה היא תרמה לבניינה של האומה?

אומרים המפרשיםשהגלות היתה כדי שעם ישראל יפנים את ענין ביטול הרצון העצמי 
להשתעבדות כלפי שמיאכמו שעבד אינו עושה כל מה שליבו חפץ אלא את מה שאומרים לוכך גם כאן,העבדות הקשה באה לדכא ולהחליש את החומר עד כדי שיוכלו לומר 'נעשה ונשמע'.
כמובן, חלק גדול מעם ישראל לא הגיע למדרגה הזו ולא יצא ממצריםוגם לאלו שיצאו ממצרים היו מידי פעם מעידותאך מבחינה בסיסית עם ישראל הוכשר על ידי הגלות לומר 'נעשה ונשמע.

כשהקב"ה החליט להוציא את עם ישראל ממצריםאמר לו הקב"ה "ועתה לכה ואשלחך אל 
פרעה והוצא את עמי בני ישראל ממצרים", ולפי חז"ל רק לאחר שבעה ימים משה ניאות לקבל על עצמואת השליחות הזוכיצד יתכן שמשה רבנו לא קיבל מיד את השליחותהרי היה צר לו 
מסבלם וצרתם של בני ישראל

וכך אנו רואים בתחילת הפרשהכשיצא מפלטין של מלך וראה איש מצרי מכהאיש עברימיד 
נחלץ לעזרתו להצילואם משה יודע שעם ישראל סובל מאדאיך הוא אומר "שלח נא ביד תשלח", מדוע לדחות את הגאולה ולא לגאול עכשיו?

אלא,שידע משה רבנו  שגלות מצרים עדיין לא השלימה את המטרה שלשמה עם ישראל 
יצא אלהלא כולם הגיעו למדרגה הראויהולא כולם היו מוכנים לגאולהמשה חשב שעדיף 
שיישארו עודזמן מה במצרים למרות המשך סבל עול השעבודבכדי שבסופו של דבר יצאו לחרות
עולם ולא יגלו שוב.

אולם משה רבנו לא ידע שאם יישארו עודעלול להיווצר מצב שכבר לא יהיה את מי לגאול
חלילהמשל לאדם שנפצע קשה בתאונת דרכיםאם יגישו לו טיפול רפואי בהקדם יצילו את 
חייואך אםחלילה ימשיך לדמם על הכבישלאחר זמן קצר לא יהיה את מי להציללכן 'הכריח' הקב"ה את משה רבנו לגאול את ישראל.

לפי זה צריך להבין את דברי משה רבנו שבהמשך: "למה הרעתה לעם הזה למה זה שלחתניומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה 
והצל לא הצלת את עמך".

אם לא הגיע זמן הגאולה - למה נשלחתיואם הגיע - למה הוכבד עול השעבוד?

בפסוקים אין תשובה מפורשתאך המפרשים אומרים שמה שאמר הקב"ה "עתה תראה 
אשר אעשה לפרעהזאת התשובההקב"ה בא לומר למשה שלא יחשוב שהכבדת עול השעבוד היא'המצאהשל פרעהאלא אני תכננתי את זהמפני שעם ישראל לא היה זכאי שמהלך הגאולה יתחיל בשידוד מערכות הטבע ע"י ניסיםבאה א"כ הכבדת עול השעבוד כתחליף לאי זכאותם.
"עתה תראה אשר אעשה לפרעה כי ביד חזקה ישלחם וביד חזקה יגרשם מארצו". הכל 
מתוכנן ע"י הקב"ה כדי שמכאן ואילך תתאפשר היציאה בדרך של שידוד מערכות הטבע.

עם ישראל לא גילה מספיק נכונות להיגאלכפי שחז"ל אומרים שהמשלחת שהייתה אמורה
 להופיע לפני פרעה ולדרוש "שלח את עמי ויעבדוני", נשמטה אחד אחדהם פחדו לבוא לפני 
פרעה.כשבאו משה ואהרןפרעה יכול היה לומר להם: 'את מי אתם מייצגים, הרי העם לא רוצה!? לכן בא עליהם העונשהתוצאה של הכבדת עול השעבוד היאשנסללה
 הדרך לגאולה ועם ישראל יכוללעמוד בהר סיני ולומר 'נעשה ונשמע'.

המפרשים אומרים שגלות מצרים היא אב טיפוס לגלויות האחרותכמו שאנו רואים גם בדורות שלנו את המצב בו עם ישראל נתוןאנו מאמינים שעם כל הייסורים הפוקדים את עמנו כתוצאהמהחולשותבסופו של דבר ניגאל.

הייסורים שבאים על עם ישראל נזקפים לזכותםהסבל הגדול ממהר את גאולתםוכך בכל 
דור ודורעלינו לדעת שהייסורים לא באים חינםאלא בגלל החולשות שלנואם אנחנו נתקן 
ונרצה אתהגאולהאין ספק שהיא תבואכמו שמסיים ריהודה הלוי  את ספרו: "ירושלים אמנם תבנה כשיכספו לה ישראל תכלית הכוסף".

ארץ ישראל תבנה ותהיה ברשות עם ישראל אם רק ירצו אותה בלב ובנפש.
הגאולה בודאי לא תופיע אם יסגירו חבלי ארץ לנכריםעלינו לגאול את הארץ ולהחיל את ריבונותנו על כל מרחביהובזה נביא שלום ובטחון.

אין ספק שתהליך גאולת עם ישראל שהתחיל בדורנו יגדל ויפרחעד שנזכה לראות בשוב הציון ובישועת העל עמו ונחלתו.