דברים לפרשת ויקהל - פקודי, מפי מו"ר הגאון הרב דוב ליאור שליט"א, ומודעה על שיעורי הרב לקראת פסח ברחבי הארץ‎



photo
David Wilder דוד וילדר
p:(+972) 52-429-5554 | m:US: 347-725-0325 | e:dwilder@gmail.com | w:www.davidwilder.org | a: Beit Hadassah, Hebron בית הדסה, חברון 90100
    

מצ"ב רעיון קצר לפרשת ויקהל - פקודי, מפי מו"ר הגאון הרב דוב ליאור שליט"א.

כמו כן צרפנו מודעה ובה פרטים על שיעוריו של הרב לקראת פסח ברחבי הארץ, וכן את קריאתו של הרב להצביע למפלגת "יחד".


בשבת זו אנו קוראים שתי פרשיות, 'ויקהל' ו'פקודי', שבהן מתוארת מלאכת המשכן והקמתו.

לפי מסורת חז"ל, משה רבנו הקהיל את כלל ישראל אחרי יום הכיפורים, לאחר שניתנו הלוחות השניים. בתחילה משה מצווה אותם על השבת ורק אחרי כן מפרט את מלאכת המשכן. לעומת זאת, בפרשת 'כי תשא' קודם לכל נאמר הציווי על השלמת מלאכת המשכן ורק אחר כך בא הציווי על שמירת השבת "ושמרתם את השבת כי קדש היא לכם".

על דרך הפשט אומרים המפרשים, שיש להבדיל בין מצב כלל ישראל קודם לחטא העגל ולאחריו. לפי רוב המפרשים, תחילה נאמר הציווי על הקמת המשכן, לאחר מכן היה חטא העגל והמסתעף ממנו, ורק אחר כך למחרת יום הכיפורים כשהקב"ה התרצה, ציווה אותם פעם נוספת על מלאכת המשכן.

לפני חטא העגל היה עם ישראל  במדרגה כל כך גבוהה, שגם אם ההכנות למלאכת המשכן היו נעשות בשבת, לא היה בזה זלזול בקדושת השבת. הם היו בבחינת "בכל מקום אשר תזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך"- היה גילוי שכינה. כידוע, ההכנות והבניה של המשכן, ואפילו בנית בית המקדש עם כל חשיבותה, אינן דוחות את השבת. אולם לאחר שהוקם המשכן, העבודה שם דוחה את השבת, כולל הבערת אש, שחיטה וכל הנצרך. בפרשת 'כי תשא' ציווי השבת נאמר בסוף, מפני שאז גם ההכנות דחו את השבת. אבל בפרשת 'ויקהל' שנאמרה לאחר חטא העגל, הציווי על השבת נאמר בהתחלה, ללמד שבניית המשכן אינה דוחה את השבת.

השבת תופסת מקום מרכזי בהשקפת עולמה של היהדות. חז"ל אומרים, שמי שמחלל שבת דינו כעובד עבודה זרה. זהו דבר חמור שלא נאמר על מצוות אחרות, מפני ששבת מקפלת בתוכה את יסודות האמונה. מי שמאמין בשבת ושומר את השבת, מאמין שהעולם נברא ומאמין שיש בורא שברא את העולם למטרה מסוימת, וממילא משתלב באותה מטרה שלשמה הוא נברא ולא עושה ככל העולה על רוחו. לכן אומרים חז"ל שאם ישראל היו שומרים שתי שבתות מיד היו נגאלים.

אין ספק שחילול שבת היא אחת הסיבות למכה הקשה של תאונות הדרכים שיום יום אנו שומעים על נפגעיה. נכון שצריך להשקיע בתשתיות ובשיפור הכבישים והאכיפה עליהם, אך לא זה שורש הבעיה. כל עוד רשות הרבים של מדינת ישראל  מזולזלת ע"י רמיסת קדושת השבת, הציבור ימשיך לשלם את המחיר. נכון שאנו לא יודעים את חשבונות השמים, אך כשבאה מכה כזו, מוטל עלינו לשאול בשל מה באה צרה זו, כמו שכותב הרמב"ם בהלכות תענית פ"א, שאם צרה באה על הציבור עליהם לפשפש במעשיהם ולא לומר מקרה הוא. לכן חשוב שעם ישראל ידע שיש לו יום מנוחה וקדושה, לא כדי לבלות אלא כדי להכיר בבורא עולם ולדעת לאיזו מטרה נברא העולם - ממה צריך לחדול ומה עלינו לעשות.

יהי רצון שכל עם ישראל ישמור את השבת כהלכתה, ובע"ה תסור מאיתנו מכת תאונות הדרכים, ונזכה ליום שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

במידה ואינך מעוניין להמשיך לקבל את המייל השבועי מדברי הרה"ג דוב ליאור שליט"א, נא שלח אלינו בקשה להסרה מרשימת התפוצה.